Adidas sætter turbo på netsalget og hiver flere penge hjem
Den tyske tøjgigant Adidas havde fremgang i første halvår, hvor selskabet melder om en stor vækst i salget på nettet.
Samlet beløb Adidas' salg sig til 85,1 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 5,4 procent over det seneste år. Netsalget voksede med 37 procent.
Det er særligt højere salg i Nordamerika og Asien, der trækker op med vækstrater på 12 procent, mens det europæiske salg er bakket med to procent.
Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort torsdag morgen.
Adidas har 57.000 ansatte på verdensplan og sælger sportstøj under mærket af samme navn og ejer desuden mærket Reebok. Samlet producerer selskabet 900 millioner stykker tøj.
Det højere salg har også hjulpet på overskuddet, der er steget med omkring 24 procent til 8,7 milliarder kroner.
Adidas har danskeren Kasper Rørsted som administrerende direktør. Han blev ansat i 2016 og har haft som hovedopgave at forbedre Adidas' indtjening.
Fokus har været på markederne i Nordamerika og Asien samt et øget sats på e-handel, hvor der er flere penge at hente end i de fysiske butikker.
De seneste år har selskabet ifølge Reuters spist sig ind på sin store rival Nike på det amerikanske marked, hvor det har indgået samarbejder med musikstjernerne Kanye West og Beyonce som frontfigurer.
Kasper Rørsted erklærer sig i en kommentar til regnskabet tilfreds med udviklingen i årets første halvdel, hvor han fremhæver salget i Kina og på nettet.
Blandt de investorer, der følger Adidas tæt, er der dog ikke helt tilfredshed med salget. Adidas-aktien bliver sendt ned med lidt over to procent på børsen i Frankfurt.
Kasper Rørsted fortæller, at salget forventes at komme op i et højere gear i anden halvdel af 2019.
Samlet forventer Adidas, at tøjselskabet vil løfte salget med 5-8 procent for hele 2019 sammenlignet med 2018.
/ritzau/